Kuldne sügis - kas ka sel aastal?

Mõni aasta jääb eriliselt meelde ilusate sügisvärvide poolest. Üks sellistest oli mullune, mil lehtpuudel domineeris ilus kollane toon, punast oli tunduvalt vähem nagu alati. Mina ei mäletagi sellist sügist, mil kollase kõrval märgatavalt punast oleks olnud. Kollane lehevärv on palju tavalisem, selle põhjuseks on punase ja kollase värvi erinev tekkemehhanism. Kollane tekib siis, kui klorofüll lehes väheneb ja kollane pigment, mis juba lehes olemas on, määrabki lehe värvi. Punane värvus aga tekib siis, kui klorofülli vähenedes toodetakse lehes antotsüaniini, mis muudab lehe punaseks. Kuid selles osas ei ole veel täielikult selgusele jõutud, miks leht peaks punast pigmenti tootma.
Artiklit sellest, miks Euroopas lehed sügisel kollaseks lähevad, kuid Ameerikas punaseks, võite lugeda siit: http://www.physorg.com/news169376021.html

2 Comments:

Karl said...

Kusjuures eelmine aasta ma ise ei teinudki sügisvärvidest pilti, pigem vaatasin sinu ja Villemi töid suu ammuli lahti. Sügis on mulle alati meeldinud on värvilisuse poolest (v.a. november), samuti on mulle meeldinud ka need karged hommikud ja õhtud. Tuleb loota, et saaks kuidagi kombineerida esimesi härmatisi ja värvilisi puid. Antud pildil on kohe kenasti kollane haab end sisse säädnud, minu jaoks üks sügisesi sümboleid. Tuleb siis loota, et ka see aasta on neid kollaseid lehti omajagu, igastahes soe sügis tuleb.

Meelis Kalev said...

Hea ja asjalik jutt, miks lehed sügisel värvi muudavad.

Postita kommentaar

 
Lendoravale Looduspilt.ee banner